Adobe Stock

Foto Adobe Stock

Värdefulla tips för dig som driver en e-handel

E-handel E-handeln ökar stadigt och spås en ljus framtid. Som e-handlare är det viktigt att ha ordning på det administrativa för att kunna konkurrera effektivt på en allt större marknad.

Alexandra Ekström Madrid

E-handeln i Sverige ökar stadigt – både med fler konsumenter och med fler leverantörer. E-handeln över landsgränserna har också ökat – Kina, Storbritannien och Tyskland är topp tre utländska marknader för svenskarna att handla ifrån enligt E-barometern, som publiceras en gång per kvartal. Den innehåller siffror över e-handelns omsättning och tillväxt, tillsammans med undersökningar av bland konsumtionsmönster och e-handelsföretag.

De stora internationella bolagen har börjat slå sig in på den svenska marknaden. Amazon som ännu inte börjat sin svenska verksamhet har öppnat kontor i Katrineholm och köpt den svenska domänen. Lennart Samsson, vd på Specter, menar att vi också kommer att få se en utslagning bland aktörerna där de som är unika och har en tydlig nisch klarar sig bättre.

Lennart Samsson
Lennart Samsson

– Många av de stora aktörerna går inte bra vilket öppnar för nya aktörer att ta sig in på marknaden, säger han.

Så utvecklas e-handeln

Sverige går mer mot hur e-handeln ser ut i USA idag. Det kommer att bli svårt att driva små affärer i glesbygden när hela internet kryllar av välsorterade konkurrenter. Alternativt övergår butikerna på glesbygden till att vara utlämningsställen för att serva lokalbefolkningens e-handlande. Butiker kommer att finnas kvar men kommer mer och mer att koncentreras till storstadsområdena. I USA ser man dock att även storstädernas butiker och köpcentrum börjar minska sina intäkter och det blir vanligare att även de behöver stänga. Om inte butiken tillför något utöver det webbshopen gör väljer allt fler att hellre handla på nätet.

– Konkurrensen mellan e-handel och butiker i Europa ligger fortfarande efter USA. Tittar man inom Europa ligger Sverige lite efter utvecklingen i Storbritannien men före Tyskland. Eftersom vår marknad är så pass liten är det många mindre e-handlare som klarat sig för att de stora aktörerna inte riktigt sett värdet i att satsa på Sverige, säger Lennart Samsson.

Svenska konsumenter har dock en hög datamognad och är ofta så kallade ‘early adapters’ vilket gör Sverige till en bra marknad för e-handlare. När konkurrensen hårdnar är det viktigt att kunna satsa på kärnverksamheten och utveckla affären. Men, många hamnar i tidskrävande arbeten som att bygga system och plattformar istället. Lennart Samsson menar att det för det första är viktigt att ha en webbshop som visar erbjudandet på ett ”tillräckligt bra” sätt.

– Den som inte skäms för sin första version senare har ofta varit för sen på bollen. Använd enkla mallar i början för att inte fastna i byggandet av plattformen. Det viktigaste är att få rull på affären. Synlighet så att kunderna hittar sajten och rätt erbjudande är A och O, säger han.

Tänk på det här!

När ordrar börjar trilla in bör du som e-handlare skaffa ett bra affärssystem. Det är smart att välja ett skalbart system så att det kan växa med verksamheten. Ett bra affärssystem kan också frigöra så mycket tid att du slipper anställa i början och driva företaget själv längre vilket minimerar kostnaderna.

– Ett bra affärssystem hjälper till att skapa rätt processer från början. Både ekonomin och statistik är viktigt att få koll på redan från start. Man ska se webbshopen som ett skyltfönster och resten av verksamheten byggs på information ur affärssystemet, säger Lennart Samsson.

Som e-handlare är en av de största utmaningarna att hitta balansen i logistiken. Marginalerna är pressade så man behöver ha ett bra flöde som inte tar en massa tid och energi att administrera. Det kan vara en bra idé att använda standardiserade lösningar eftersom man då inte behöver uppfinna hjulet igen utan kan satsa sina resurser på kärnverksamheten.

– Är man tekniskt duktig kan man göra mycket själv men de flesta som vill bli framgångsrika e-handlare har inte tid med det. Risken är att man fastnar i detaljer istället för att lyfta verksamheten, säger Lennart Samsson.