133625400 (kopia)

Foto Thinkstock (featured image)

Tipsen som hjälper dig att komma igång

Inspiration Många pusselbitar ska falla på plats för att du ska kunna komma igång och sälja din första produkt eller tjänst. Satsa på att strukturera dina tankar genom att göra en tidsplan för alltifrån affärsplan till finansiering och marknadsföringsinsatser.

annikawihlborg

Annika Wihlborg

– Många blivande företagare har en tydlig bild av vad de vill göra och vilken typ av företag de ska starta, men ta dig tid att fundera på hur drivkrafterna bakom ditt företagande ser ut och varför du vill starta företag. En viktig framgångsfaktor för alla företagare är nämligen en stark inre drivkraft och en stark tro på den egna affärsidén, säger Helena Torstensson, rådgivare på Nyföretagarcentrum Hälsingland.

Mycket ska fixas när du är ny som företagare. Innan du registrerat ditt företag är det bra att göra en budget, göra en marknadsundersökning, kontakta presumtiva kunder, bygga en hemsida och mycket mer. Ha inte för bråttom, satsa istället på att skapa en struktur för vad som ska göras och vad som är viktigast just nu. Som blivande företagare är det exempelvis ofta smartare att lägga krut på marknadsundersökningar och försäljning än att lägga många timmar på att skapa en perfekt hemsida.

 

Att göra en budget kan låta svårt och krångligt, men det är i själva verket inte särskilt komplicerat och leder ofta till många aha-upplevelser.

 

Strukturera dina tankar med företagsrådgivning

En bra start för dig som går i företagartankar är att boka tid för kostnadsfri rådgivning på Nyföretagarcentrum, en organisation som finns på många platser runtom i Sverige. Här erbjuds kostnadsfri och konfidentiell rådgivning av erfarna rådgivare med egen erfarenhet av företagande. Att diskutera din affärsidé med en extern rådgivare kan hjälpa dig att tydliggöra nästa steg i processen, tydliggöra dina drivkrafter och göra uppstarten mer överskådlig. Det är aldrig för tidigt att boka in ett rådgivningstillfälle, även om din affärsidé än så länge befinner sig på tankestadiet eller om du inte känner dig redo att starta företag just nu.

Helena Torstensson, rådgivare  Nyföretagarcentrum
Helena Torstensson, rådgivare Nyföretagarcentrum

– Det är förstås viktigt att ha koll på ekonomin som företagare. Ett tips är att sätta dig ner och göra en budget, gärna tillsammans med en rådgivare. När du gör en budget blir det lättare att veta hur mycket man behöver sälja per månad, hur mycket man minst måste ta betalt för sina varor eller tjänster och hur länge pengarna räcker. Att göra en budget kan låta svårt och krångligt, men det är i själva verket inte särskilt komplicerat och leder ofta till många aha-upplevelser, säger Helena Torstensson.

 

Vänj dig vid rollen som säljare och marknadsförare

Hon rekommenderar nystartade företag att så tidigt som möjligt knyta kontakter md andra företagare, exempelvis genom företagarnätverk och företagarföreningar. Genom att fråga erfarna företagare om råd kan du lära dig mycket om vad som krävs av dig för att lyckas. Ett bra nätverk kan också hjälpa dig när du exempelvis behöver göra marknadsundersökningar eller få tips om vilken redovisningskonsult du bör anlita.

– Kom ihåg att som företagare är du din egen marknadsförare och säljare. Du bör alltid vara beredd att marknadsföra dig själv, dina produkter och tjänster. Om du exempelvis ska gå på en fest eller något annat sammanhang där du möter människor är det smart att ta med dig visitkort och vara beredd att berätta lite om ditt företag när folk frågar vad du jobbar med. Om du kan skaffa dig några ”Ambassadörer”, nöjda kunder som gärna rekommenderar dig till människor i deras omgivning, är också mycket vunnet, säger Helena Torstensson.

Ordet försäljning är laddat för många, men du avdramatiserar begreppet genom att utgå från att du tillfredsställer kundernas behov med dina produkter eller tjänster. Att sälja handlar inte om att kränga, det går ut på att bygga förtroende hos dina presumtiva kunder och därefter erbjuda dem något som underlättar deras tillvaro på något sätt. Att ta reda på kundernas behov hjälper dig att kunna sätt rätt pris på dina produkter och tjänster.

– Satsa på kostnadseffektiva och smarta marknadsföringsmetoder, exempelvis via sociala medier. Att starta en Facebooksida för sitt företag kostar ingenting, men kan ge riktigt bra utdelning om du använder dig av den på ett klokt sätt, säger Helena Torstensson.