163881431 (kopia)

Foto Thinkstock (featured image)

Tips inför starten av webbföretaget

E-handel Funderar du på att starta ett webbföretag men behöver tips på vad du bör tänka på? På denna sida ger Fredrik Lyreskog värdefulla råd och inspiration.

monopaul

Pål Johansson

Fredrik Lyreskog jobbar som Production Manager på Creuna, Nordens ledande digitalbyrå, och driver sedan 2010 privat plattformen wolber.se, där han hjälper personer och företag att lyckas på webben.

– Det viktigaste innan starten av ett webbföretag är detsamma som för start av andra företag. Det vill säga att man har en genomtänkt affärsidé som svarar upp mot ett behov hos en specifik målgrupp, och att man har eller kan skaffa sig kompetensen att ta fram den produkten eller tjänsten.

Fredrik Lyreskog,
Fredrik Lyreskog, Production Manager på Creuna

– Att ha erfarenhet inom branschen och ett kontaktnät inom nischen är också önskvärt. Ett hett tips är att hitta potentiella kunder som vill ha produkten eller tjänsten, och involvera dem redan i uppstarts- och framtagandefasen.

På detta sätt undviker du risken att lägga ned massa tid på en idé, produkt eller tjänst som det saknas intresse och marknad för. Ett grundligt test och marknadsundersökning är därmed viktigt innan start.

 

Ha koll på de övergripande delarna och köp in specialistkompetens såsom teknik och design.

 

Vilka kostnader är bra att ha med i sin budget inför uppstarten?

– Det varierar stort och går inte att säga generellt. Alla kostnader för uppstart och framtagande av en prototyp är en läxa man själv måste göra innan man drar igång. Här kan det vara bra att ta hjälp av någon som driver ett företag för att få en känsla för vad olika poster kan landa på i kostnad, vilket ofta är dyrare än man kan tro.

Något annat som ska tas med i beräkningen är lagerhållningen. Kommer du sälja en egentillverkad fysisk produkt, arbeta med digitala produkter eller generera försäljning till andra aktörer, så kallat affiliatemarknadsföring?

En bidragande faktor till att steget att starta ett webbföretag kan kännas stort är att man tror att krävs kunskaper inom exempelvis programmering eller grafisk design. Lyreskog menar dock att detta helt beror på vad man ska skapa i företaget samt vilken roll man vill och kan ta.

– Generellt är det bättre att ha koll på de övergripande delarna och köpa in specialistkompetens såsom teknik och design.

Det gäller även att ta tillvara på och utvidga sitt kontaktnät och utnyttja möjligheterna till samarbeten.

– Samarbeta med etablerade aktörer som kan bidra med kundregister. Ett bra exempel är Spotify som gjorde ett klipp när de integrerades med Facebook.

 

Vad bör man tänka på när företaget väl rullat igång?

– Fokusera hårt på försäljning och håll järnkoll på alla kostnader.

Men fallgroparna är många. Lyreskog har listat de vanligaste misstagen som den nyblivna entreprenören begår och som det gäller att se upp för. Nedan följer fyra av dessa och hur du undviker dem.

 

  1. För få kunder

Sträva efter att alltid diversifiera dina inkomstkällor. Att enbart ha en eller ett par stora kunder som står för huvudparten av ditt kassaflöde gör dig sårbar.

 

  1. Prissättning

Låga marginaler är lika med dålig vinst som i sin tur resulterar i usla framtidsutsikter. För tjänsteföretag är låga priser nästan aldrig en bra idé. Sätt därför så höga priser som marknaden klarar, och justera om kunderna skulle utebli.

 

  1. Koll på ekonomin

Undvik alltför optimistiska försäljningsprognoser, för korta tidsramar och orealistiskt lågt beräknade omkostnader. Investera i sådant som verkligen behövs för att du ska uppnå dina mål, som exempelvis produktverktyg, försäljning och marknadsföring.

 

  1. Fokus

Mer är inte alltid bättre. Se därför till att aldrig tappa fokus på kärnverksamheten; din produkt eller tjänst, din marknad och distributionskanal, och bli bäst på det du gör och erbjuder. Och var inte rädd för att göra misstag.

 

Vilka råd har du kring marknadsföring på nätet?

– De digitala kanaler som driver mest försäljning i dagsläget är organisk sökmotoroptimering, sponsrade sökord (Adwords) samt epostmarknadsföring.

 

Hur används sociala medier och bloggar på bästa sätt och vinner alla företag på att vara aktiva här?

– Det finns tyvärr inget facit, utan man måste prova sig fram. Ett tips är att ta in hjälp med webbanalys i ett tidigt stadie för att senare lätt kunna mäta och följa upp resultaten, exempelvis hur mycket trafik en viss kanal genererar.

 

Har du några avslutande tips?

– Läs på så mycket som möjligt. Det finns oändligt mycket bra information, forum och böcker på området.