Lextington

Foto Lextington

Lär dig av dina framgångar!

Franchise Den hemtrevliga och populära New England-stilen har gjort Lexington-grundaren Kristina Lindhe till en av Sveriges mest framgångsrika modeentreprenörer. Drömmen om ett internationellt varumärke fanns från början och trots snabb expansion har Lexington gått med vinst sedan start.

Alexandra Ekström Madrid

Kristina Lindhe grundade inrednings- och klädföretaget Lexington år 1997 starkt influerad av New England-stilen. Bolaget har haft stadig tillväxt varje år sedan dess trots att branschen i stort svajat en hel del under åren, inte minst under finanskrisen 2008. Framgångssagan har varit ett faktum från start och Kristina Lindhe tror att det är tydligheten i märket som gör att kunderna återkommer år efter år.

– Stilen är egentligen det som förändrats minst i bolaget under de här 20 åren som vi hållit på, säger hon.

Trendkänslig profil

Det betyder dock inte att Lexington inte är trendkänsligt menar Kristina Lindhe. Varje ny kollektion bygger på de senaste trenderna inom mode och inredning. Sedan översätts de till New England-stilen för att passa in i Lexingtons värld. Stilen missuppfattas ofta som marin men New England-stilen är faktiskt mer präglad av ljusa toner, tillsammans med klassiskt blå-vitt och naturtoner, som beige och grått. Det är framför allt arkitekturen på amerikanska östkusten som inspirerar, det vill säga husen med sina grå cederträfasader och vita snickerier. Den amerikanska flaggan, som finns på varje hus, är också ett naturligt inslag. Märket är döpt efter slaget vid Lexington som var startskottet för det Amerikanska frihetskriget 1775 och stilen har sitt ursprung därifrån.

I mitten på 90-talet blev Kristina Lindhe förälskad i New England-stilen men insåg att det saknades ett inredningsmärke med den profilen. Flera klädmärken fanns men inredning var svår att få tag på i Sverige. Hon hade startat två bolag tidigare men de hade inte nått den framgång hon drömt om, hon ville starta ett internationellt varumärke. Det var hennes mål redan från början när hon startade bolaget 1997.

– Vi såg potentialen och intresset för stilen gjorde att det skulle gå att ta bolaget internationellt, säger hon.

Internationell expansion

Expansionen började därför direkt. Först med Sverige och sedan med Norge kort därpå.

– Vi hade sedan strategin att etablera oss på två nya marknader om året de första 10 åren och det gjorde vi, säger hon.

Därefter gick bolaget in i en ny fas där arbetet med att upprätthålla marknaderna blev mer resurskrävande och expansionstakten mattades av. Idag finns på varumärket 21 marknader och några fler, beroende på hur man räknar alla återförsäljare och franchisetagare.

Som företagsledare och drivande i den snabba expansionen tycker Kristina Lindhe inte att det var några problem att få med sina kollegor på tåget. Alla var införstådda i drömmen om ett internationellt varumärke och arbetade efter det tillsammans.

– Det är ju lätt att driva ett entreprenöriellt bolag när det går bra och utifrån vad som går bra. Vi har varit bra på att involvera de anställda i det arbetet vilket också har uppskattats, säger hon.

Idag är Lexington börsnoterat sedan två år och det har medfört att öppenheten i bolaget inte riktigt kan vara lika stor som tidigare.

– Jag har fått bli mer återhållsam med viss typ av information eftersom jag inte får prata om allt med de anställda på grund av bolagsformen. Jag försöker därför ha en väldigt öppen kommunikationen på de områden jag kan vara transparent för att bevara den öppna bolagskultur vi alltid haft, säger hon.

De stora utmaningarna

Det är egentligen resurserna som Kristina Lindhe sett som den största utmaningen för bolaget genom åren. Att få ekonomi, tid och kompetens att räcka till på bästa sätt samtidigt som man växer snabbt är komplicerat. Det är lätt att arbetet blir splittrat och ofokuserat i sådana situationer. Det finns dock fördelar med att arbeta så snabbt menar hon.

– Om man tar ett beslut att prova något nytt och sedan snabbt märker att det inte fungerar och då tar ett nytt beslut kommer man vidare snabbt. Man får inte vara rädd för att prova men man ska vara uppmärksam på vad som faktiskt fungerar, fortsätter hon.

Det är tydligt att Kristina Lindhe är väldigt fokuserad på det positiva i sitt företagande. Hon återkommer ofta till att hon inte riktigt minns sina motgångar utan har valt att lära sig av det hon gjort bra istället.

Jag är inte så intresserad av att lära mig av mina misstag, jag lär mig av det som fungerat. Då kan jag göra det ännu bättre nästa gång.

Kristina Lindhe

 

– Jag är inte så intresserad av att lära mig av mina misstag, jag lär mig av det som fungerat. Då kan jag göra det ännu bättre nästa gång, säger hon.

Ett sådant lyckat exempel var när bolaget bestämde sig för att öppna den första egna butiken år 2008. Då lanserades dessutom den första klädkollektionen för att befästa varumärket som ett livsstilsmärke snarare än bara inredning.

– Det var naturligt för oss att ta det klivet. Våra kunder frågade var de kunde handla kläderna som människorna i vår marknadsföring hade på sig inte om de kunde köpa dem. Sedan dess har klädkollektionerna varit en viktig del i vårt utbud och alla våra produkter är med och skapar helheten, säger hon.

”Väx in i det”

Kristina Lindhe menar att de inte gjort några val eller förändringar förrän de känt att det verkligen är dags. De har inte påbörjat nya projekt med strategin att ”växa in i det”. Det har i sig varit en lyckosam strategi som bidragit till att de alltid gått med vinst. Därför väljer hon också att sitta ner i båten nu medan hela handeln förändras.

– Vi var tidiga med vår webbshop och den fortsätter vi att driva och utveckla men vi har ännu inte sett någon nedgång i försäljningen i butikerna, säger hon.

Utmaningen ligger i att hitta balansen och ta rätt beslut i rätt tid. I USA har förändringen kommit längre och många butiker stänger igen men Sverige är inte där. Kristina Lindhe menar att det kanske inte heller blir på samma sätt i Sverige som i USA eftersom det är en mycket mindre marknad.

– Det är en spännande tid vi har framför oss och mycket som kommer hända och kanske förändras. Vi fortsätter att jobba som vi alltid gjort men har samtidigt ett öra mot rälsen, säger hon.