Foto

Framtidens betallösningar

E-handel För dig som ska starta företag är det viktigt att kunna erbjuda kunden ett betalsätt som de är nöjda och bekväma med att använda.

Emilia Radow Ingvarson

Det är givetvis helt omöjligt att veta exakt hur framtidens betallösningar kommer att se ut. För den som starta­r upp en business idag känns det nog självklart att erbjuda betalning kontant, via kort, med faktura samt via smartphone.

Jes Rasmussen,  expert på betallösningar Eurocard
Jes Rasmussen,
expert på betallösningar Eurocard

Det är kundens marknad och företagaren bör anpassa sig efter hur kunderna vill betala. Men kunderna går mot en förändring och allt fler har sällan eller aldrig kontanter eller tycker att det är krångligt med betalkortens koder. Jes Rasmussen,  expert på betallösningar på Eurocard, håller med om utvecklingen: Kontanter kommer att hänga kvar ett tag till, och betalkort likaså, men det är mobilen som kommer att spela huvudrollen i framtiden.

– Utvecklingen går mot kontaktlösa betalningssystem, vilket kommer att leda till att alla betalningar sker digitalt och då primärt med hjälp av mobilen. Mobilen är utan tvekan det viktigaste verktyge­t för betalningar idag, menar Jes Rasmussen.

Mobilen har en nyckelroll

Fokus idag handlar om att göra betalning i butik och på nätet så enkel, användarvänlig, och snarlik som möjligt.

Nicklas Molin,  vp sales & marketing Payex
Nicklas Molin,
vp sales & marketing Payex

Enligt Nicklas Molin, vp sales & marketing på Payex har mobilen en nyckelroll vad gäller att identifiera köparen med till exempel ett Mobilt BankID.

– De traditionella betalsätten som kort, betalning via bankkonto och faktura kommer leva vidare men i något förändrad och mer attraktiv form.

– Fysiska kort blir virtuella via exempelvis Masterpass, betalning via bankkonto får ett uppsving med Swish och fakturan kliver in i butik, fortsätter Nicklas Molin.

Samma betalningsmetod överallt

Daniel Rasmussen, vd Onslip
Daniel Rasmussen, vd Onslip

Enligt Daniel Rasmussen, vd på Onslip kommer näthandeln att bli ett måste för den fysiska butiken i framtiden, så ett tips enligt honom är att företaget satsar på öppna betallösningar som även går att koppla till andra lösningar. Något lagom enkelt och modernt, en lösning som man kan växa med och som är molnbaserad.

– Se till att välja ett kassasystem som synkar med nätbutiken, säger Daniel Rasmussen.

Nicklas Molin tycker att en viktig aspekt i utvecklingen av betaltjänste­r är att samma metod måste kunna använda­s oavsett om kunden handlar via nätet eller står fysiskt i butiken, då det ger företagen möjlighet att följa kundens köpmönster.

– Apple och Google tittar på att i framtiden kunna betala med signaler från bland annat ögonen, rösten, och pulsen. Tills vi kommer dit är det dock de mobila metoderna som kommer att regera i form av digitala plånböcker, så kallade Superwallets – Masterpass, Visa Checkout, Klarna och Swish, avslutar Jes Rasmussen.