178180277 (kopia)

Foto Thinkstock (featured image)

Faktorer för framgångsrik e-handel

E-handel I takt med att allt fler svenskar handlar mer på nätet ökar antalet e-handlare och intresset för att starta företag som fokuserar på webbaserad försäljning. En växande trend är att många företagare kombinerar e-handeln med återförsäljare eller en egen fysisk butik.

annikawihlborg

Annika Wihlborg

E-handelssektorn växer snabbt och är idag en av Sveriges största tillväxtbranscher. 2014 beräknas e-handelsbranschen omsätta 42,5 miljarder kronor, en ökning med 16 procent jämfört med 2013. Under 2015 väntas branschen växa ännu mer.

–För att komma igång som e-handlare krävs tre avgörande komponenter; en bra affärsidé som du verkligen tror på, en e-handelsplattform där du kan bygga din virtuella butik och fungerande betalnings- och logistiklösningar. Utbudet av prisvärda och användarvänliga e-handelsplattformar har ökat på senare år, vilket förstås är en fördel. När det gäller betalningslösningar bör du i första hand satsa på att erbjuda de tre mest efterfrågade betalningsalternativen: kort, faktura och direktbetalning, säger Jonas Hagernäs, e-handelsexpert på Nets.

 

Identifiera dina konkurrensfördelar

I takt med att antalet e-handelsbutiker blivit fler ökar behovet av att sticka ut från mängden genom att vara duktig på marknadsföring och att hitta en nisch som gör att just din webbutik utmärker sig. Även om tillväxten i e-handelsbranschen generellt är hög så bör du välja inriktning med omsorg eftersom konkurrensen är hög i vissa segment, exempelvis hemelektronik. När e-handelsbranschen ännu var i början av sin utveckling för ett par år sedan räckte det ofta med att kunna erbjuda bra produkter till en rimlig prisnivå. För att lyckas som e-handlare idag krävs att du har bra koll på din målgrupp och har möjlighet att skräddarsy erbjudanden till dem, baserat på deras preferenser i sina tidigare köp. Det är viktigt att du håller kontakten med dina kunder, exempelvis genom nyhetsbrev eller erbjudanden som vänder sig till dina viktigaste kunder. SEO, sökordsmarknadsföring, är ytterligare en viktig pusselbit för att kunderna ska hitta till din butik.

 

För att komma igång som e-handlare krävs tre avgörande komponenter.

 

Fler kombinerar fysisk och digital butik

Jonas Hagernäs, Nets
Jonas Hagernäs, Nets

–Många kunder har ett behov av att få ”känna och klämma” på produkterna innan de bestämmer sig. E-handlare erbjuder därför ofta öppet köp och en möjlighet att se produkten på film eller på bilder som visar produkten ur olika vinklar. Behovet av att se och känna på produkten finns dock kvar för många kunder, därför väljer allt fler företagare att kombinera e-handel med närvaro i fysiska butiker. Idag tenderar kanalerna att växa ihop och man kan koppla samman inköp i e-butiken med fysiska inköp. Det ger ofta upphov till synergieffekter i båda kanalerna, säger Jonas Hagernäs.

Ofta sker korsbefruktningar mellan e-handeln och den fysiska butiken. En kund kan exempelvis beställa sina varor på nätet och hämta ut dem i en fysisk butik, medan andra kunder gärna tittar på produkten i förväg och därefter beställer den på nätet. På så sätt kombineras det bästa från två världar; tryggheten i att kunna handla hemifrån vid en tidpunkt man själv väljer och den personliga relation som uppstår när man kan titta på produkterna i en butik.

 

Satsa på användarvänligt mobilt gränssnitt

Enkelhet, tillgänglighet och kundanpassning är tre viktiga ledord för framgångsrik e-handel. Kunden ska enkelt kunna hitta till din butik och finna den produkt de söker. Det ska vara enkelt och smidigt att genomföra köpet och slutligen ska det vara lätt att komma i kontakt med er om kunden har frågor eller vill reklamera sin vara.

–Framtidens e-handlare behöver göra mycket för att hela tiden förenkla för kunden och knyta till sig lojala stamkunder. En återkommande kund ska exempelvis kunna se sina tidigare köp. Eftersom allt fler e-handelskunder gör sina inköp via mobilen är det också viktigt att kunna erbjuda en webbutik som kan användas även i ett mobilt gränssnitt. Det kan låta som en självklarhet, men många e-handlare har ännu inte anpassat sig till det faktum att fler människor surfar vi mobilen än via datorn, säger Jonas Hagernäs.

 

Håll servicenivån på topp

En hög servicenivå är ytterligare en nyckelfaktor för ett framgångsrikt e-handelsföretagande. Skicka iväg dina leveranser snabbt, lova inte mer än du kan hålla och satsa på att vara tillgänglig via mail och telefon. Ifrågasätt inte kunder som reklamerar sina varor, erbjud istället snabb och smidig service. Det skapar goodwill kring ditt varumärke och ökar förutsättningarna att få återkommande kunder.

Gör din webbutik lättnavigerad och tydlig. Om kunder tvingas leta runt utan att hitta det de söker är risken stor att de klickar sig bort från din butik och istället väljer att köpa produkten från ett annat e-handelsföretag. Visserligen är det lätt att starta en webbutik, men för att få fart på affärerna, hålla servicenivån på topp och underhålla befintliga kundrelationer krävs lika mycket jobb som i en fysisk butik. För att få fart på försäljningen på nätet gäller det först och främst att skapa förtroende hos kunden. Satsa på ett stort sortiment och dela med dig av tips och goda råd.