Foto Daniel Roos

Foto Daniel Roos

Identitetsskapande accessoarer blev en framgångssaga

Andreas Vural såg potentialen i att förvandla tråkiga tekniktillbehör till identitetsskapande accessoarer. Idag finns Happy Plugs i 70 länder. I juni gick Scope in med 60 miljoner kronor i bolaget för att lyfta varumärket till nästa nivå.

Alexandra Ekström Madrid

Andreas Vural kallar sig själv serieentreprenör och hade sedan tidigare startat ett flertal bolag, framförallt it-bolag, men hade svårt att slå igenom i den skala han drömde om. Vändningen kom när han bestämde sig för att jobba med fysiska produkter men utifrån trend- och livstilsperspektivet han lärt sig genom att arbeta med hemsidor och mötesplattformar på webben.

Redan som barn var han intresserad av ny teknik.

Andreas Vural växte upp i Sveg. Redan som barn var han intresserad av ny teknik och han fick sin första dator när han var 13 år. Den blev vägen till internet och han meckade både med hårdvaran och utvecklade mjukvaran för att skapa egna hemsidor. På så sätt startade också hans intresse för form och design och han insåg att han hade fallenhet för att skapa attraktiva miljöer på nätet. Andreas Vurals drömmar började växa ur Sveg och han flyttade till Stockholm efter gymnasiet för att börja jobba med webben på heltid.

”Vilken färg är du idag”

Att vara anställd passade honom inte, han kände sig instängd och begränsad. Därför startade han egna projekt, bland annat Glife och Sharity, men de lyfte inte. Han började drömma om att skapa fysiska produkter. Design var fortfarande fokus och därför började han tänka i banor kring modeaccessoarer. Han tänkte sig en serie produkter som kunde användas varje dag i olika färger till ett bra pris. På så sätt skulle alla ha råd att kunna köpa flera olika och sedan matcha dem efter outfit och humör. Så föddes konceptet ”Vilken färg är du idag?” och det var tänkt att det skulle appliceras på klassiska modeaccessoarer.

– Men jag hann knappt börja innan min dåvarande flickvän, av en slump, frågade varför alla hörlurar var så tråkiga. Jag höll med och tänkte att det måste man kunna göra något åt. Så fick jag idén att ta mitt koncept för prisvärda accessoarer och applicera det på hörlurar – Happy Plugs föddes, berättar han.

Trots att de flesta han mötte sa att han var ”dum i huvudet” som trodde att han kunde konkurrera med stora etablerade teknik- och ljudföretag gav han inte upp. Han hade konceptet i botten och trodde på idén om att även teknik kunde, eller borde, fållas in i modebranschen och bli en del av den trend- och identitetsskapande livsstil som råder idag.

Hörlurarna som fanns på marknaden då såldes i stort sätt endast utifrån tekniska fördelar som var svåra för konsumenten att förstå och de kom i färgerna svart eller vit.

Gjorde mycket själv

Andreas Vural ville gå åt ett annat håll. Han ritade den minimalistiska kvadratiska förpackningen där hör­­lurarna ligger som noter mot den vita bakgrunden. Konsumenten skulle kunna lita på hörlurarnas kvalitet men välja lurarna efter färg och form snarare än teknisk specifikation.

– För mig var det viktigt att tekniken och ljudet i lurarna var bra och prisvärt men att konsumenten inte skulle behöva tänka på det – bara på valet av färg, säger han.

Den största utmaningen blev att hitta en balans mellan snygg design och bra ljud. Andreas Vural berättar att den allra första leveransen på 25 000 hörlurar, som kom bara ett par månader efter starten, inte höll den kvaliteten han ville ha men att det ändå var en succé. Han lyckades sälja alla och efter det var det bara att förbättra och förfina inför nästa beställning.

– Idag är tekniken och ljudkvaliteten riktigt bra trots vår låga prislapp. Jag har alltid haft som filosofi att jag ska överleverera vilket gjort att vi fått jobba mycket med att hitta en bra balans i design och produktion. Arbetet med det tar aldrig slut eftersom utvecklingen hela tiden går framåt och vi vill ligga i framkant, säger han.

Vidgad produktportfölj

Idag är hörlurarna bara en del av sortimentet. Produktportföljen har utökats med bland annat mobilskal, sladdar och högtalare – alla i stilren svensk design att matcha med sin övriga outfit eller inredning. Happy Plugs omsatte 115 miljoner kronor förra året och har haft en årlig tillväxt på 62 procent, de senaste fyra åren. Dessutom har man med lanseringen av det nya varumärket Yevo, som gör smarta trådlösa hörlurar, börjat leda in företaget på en mer tekniskt innovativ bana.

– Designen är fortfarande det viktigaste vi har och med Yevo vill vi utveckla framtidens hörlurar, säger Andreas Vural.

Drömmen är att fortsätta leda fashion tech-branschen globalt och samtidigt gå mot stora tech-varumärken som till exempel Apple.

I juni i år presenterades nyheten att investmentbolaget Scope gått in med 60 miljoner kronor i Happy Plugs. Siktet är inställt på fler produkter, nya marknader och en fortsatt utveckling av Yevo. Andreas Vural menar dock att oavsett vilka marknader och produkter som kommer framöver kommer de alltid att andas det ursprungliga konceptet i kombination med trendkänslig design.

– Drömmen är att fortsätta leda fashion tech-branschen globalt och samtidigt gå mot stora tech-varumärken som till exempel Apple. Vi bygger ett mode(tech)hus som kommer innehålla flera olika varumärken och produkter, säger Andreas Vural.

Personlig utveckling

Företagets framgång har också krävt mycket av Andreas Vurals personliga utveckling. På bara några få år har han gått från att vara egenföretagare till företagsledare för ett bolag med över 30 anställda fördelade på kontoren i Stockholm, Hong-Kong och Vancouver. Men Andreas låg steget före och gjorde redan tidigt en SWAT-analys på sig själv för att få reda på sina egna svagheter. På så sätt visste han i förväg vilka kompetenser han behövde anställa för att komplettera sig själv.

– Samtidigt är det viktigt att skapa ett bra team som bidrar till företagskulturen. Därför har jag också lärt mig att gå på personkemi och vilja – inte bara på kompetens. En person som vill bli bäst ger större potential till bolaget än den som redan anser sig vara bäst, säger han.

Andreas Vurals tips på hur  man lyckas driva bolag:

• Testa allt – du missar 100  procent av skotten du inte skjuter, som Wayne Gretzky sa.

•  Fråga vad andra tycker – när du har en idé bör du pitcha den för alla du träffar, fråga alla typer av människor vad de tycker.

•  Sikta inte för lågt – du har bara den kapaciteten du förväntar dig att du har.

•  Alla marknader är lika – det kan finnas olika sätt och seder när det gäller att göra affärer eller bygger relationer men egentligen är alla lika över hela världen.

•  Det tar tid – är du beredd att satsa allt och offra mycket av din tid och energi, entreprenörskap är inte för alla.

Smart Fakta

Namn: Andreas Vural

Ålder: 36 år

Gör: Vd Happy Plugs

Bor: Stockholm